Baskets
Uitdagingen bij groei: hoe manage je je voorraad?
Nederland is een echt ondernemers land. Met meer dan 2 miljoen bedrijven per 1 januari 2020, blaast het merendeel van hen de wind in de zeilen. Tussen 2014 en 2018 groeide het aantal snelgroeiende bedrijven met gemiddeld 84%.
Retail is geen uitzondering op deze groeitrend. Alhoewel groei en alles wat daarmee gepaard gaat (meer locaties, meer personeel, een online aanwezigheid) op het eerste gezicht positief is, brengt het ook uitdagingen mee. Een van de grootste uitdagingen is het in de hand houden van het overzicht. Hoe zorg je als ondernemer dat je aanbod en voorraad altijd actueel zijn op al je verkooplocaties, zowel online als offline?
De uitdaging van Baskèts
Bij Baskèts, een Amsterdams winkelconcept met een booming online webshop en drie fysieke winkels, kwamen ze voor een grote uitdaging te staan bij het openen van hun tweede locatie: de voorraad van deze nieuwe winkel moest gekoppeld worden aan hun online webshop, naast de voorraad van hun bestaande winkel. Op deze manier konden ze het overzicht en de efficiëntie behouden.
Maar wat nou als je de voorraad niet op één plek hebt? Dit was precies het dilemma van Baskèts. Zonder de koppeling tussen online en offline verliezen bedrijven niet alleen klanten, maar hebben ze ook geen zicht op hun totale voorraad. Hierdoor werd het voor Baskèts moeilijk om bestellingen op de juiste manier af te stemmen en om de groei van hun bedrijf verder aan te jagen.
Hoe maak je de koppeling tussen je fysieke winkels en je online webwinkel?
Als ondernemer wil je altijd op de hoogte zijn van de voorraad van je winkels en webshop. Baskèts heeft met de hulp van een van onze partners hun Lightspeed kassasysteem geoptimaliseerd voor multistore voorraadbeheer. Dit is de manier waarop ze de uitdaging van het behouden van overzicht op konden lossen. Door deze vier stappen te volgen, kun jij ook je voorraadbeheer op een efficiënte manier aansturen:
Stap 1: Voorbereiding
Goede voorbereiding is de sleutel tot succes. Voordat je begint met het koppelen, is het verstandig om een inventarisatie te maken. Denk hierbij aan factoren zoals het gemiddelde aantal producten in voorraad, het aantal winkels die je wilt koppelen en of je levering uit een of twee winkels wilt organiseren. Bedenk ook hoe je de voorraadstanden, leveringen en levertijden vanuit de winkel zult aanpakken, en hoe je je personeel kunt voorbereiden op deze nieuwe processen. Check ook dat de productinformatie (beschrijvingen en foto's) van je voorraad up-to-date en compleet is.
Stap 2: Voorraad
De volgende stap is het koppelen van het assortiment (met unieke product content) uit alle winkels aan de webshop. Dit is cruciaal voor een overzichtelijke en nauwkeurige weergave van de beschikbare voorraad. Een effectieve manier om dit te bereiken is door gebruik te maken van API-koppelingen. Onze API-koppelingen maken communicatie mogelijk tussen de verschillende systemen en zorgen ervoor dat de actuele voorraadgegevens altijd real-time zichtbaar zijn in de webshop. Hierdoor heb je een nauwkeurig overzicht van de beschikbare voorraad en kun je verkoopkansen optimaal benutten.
Stap 3: Bestellingen
Nadat de voorraad van de winkel naar de webshop gekoppeld is, moet er weer een terugkoppeling worden gemaakt vanuit de webshop naar de winkel. Dit betekent dat bestellingen (inclusief pakbon) worden doorgeven aan de winkel, bijvoorbeeld door middel van een automatische mail. Het is belangrijk om te kiezen voor een terugkoppeling die aansluit bij jouw huidige processen en wensen. Onze experts kunnen je hier natuurlijk bij helpen.
Stap 4: Actuele Voorraad
De vierde en laatste stap om een goed functionerende koppeling tussen je fysieke winkels en webshop te realiseren, is het instellen van een voorraadupdate. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de actuele voorraadstanden in de webshop altijd up-to-date zijn. Dit kun je handmatig doen, maar er zijn ook tools beschikbaar die het proces automatiseren. Hierdoor wordt de voorraadupdate nauwkeuriger en efficiënter uitgevoerd, dat scheelt jou weer tijd.
Meer efficiëntie dankzij Omnichannel
Met behulp van een omnichannel kassasysteem benut Baskèts zowel de voordelen van een fysieke winkel als die van e-commerce. Hierdoor blijft de tastbaarheid en lokale brand awareness behouden, terwijl de mogelijkheden van e-commerce worden benut. Het systeem stroomlijnt lasten, zoals een gespleten voorraad of klantenbestand, en zorgt daarmee voor een goede balans tussen online en offline aspecten van de onderneming.
Naast het creëren van een perfecte synergie tussen je webshop en fysieke winkel, gaat Baskèts een stap verder door de data en cijfers te analyseren. In deze concurrerende markt, is het essentieel dat ondernemers niet alleen vertrouwen op hun intuïtie, maar ook gebruik maken van beschikbare informatie. Meten is weten, en door inzicht te krijgen in je prestaties, kun je gerichte beslissingen nemen die bijdragen aan het succes van jouw onderneming.