De vier belangrijkste inzichten voor de bezorging van jouw producten in 2023
In 2023 wordt e-commerce nog relevanter dan ooit tevoren. Er zijn vele trends en veranderingen die een rol spelen binnen de wereld van online verkoop. Sendcloud, de Europese marktleider in shipping software, heeft vier belangrijke inzichten voor e-commerce in 2023 gedeeld. En wij van Duxly zijn er natuurlijk bij om deze inzichten met jou te delen! In deze blog bespreken we de verwachtingen van shoppers in 2023 en de belangrijkste succesfactoren voor e-commerce ondernemers. Deze vier inzichten zijn bedoeld om jou als e-commerce ondernemer te helpen bij het verbeteren van je online verkoop. Of je nu net begint met e-commerce of al jaren actief bent, deze inzichten zijn van waarde. Wij geloven dat door kennis te delen, we elkaar en de branche kunnen versterken.
1 Lokale verschillen doen ertoe
Elke stap in de customer journey is uniek, en de verwachtingen en voorkeuren van shoppers kunnen verschillen per regio. Dit geldt ook voor de bezorging van jouw producten. Daarom is het belangrijk om deze lokale verschillen in acht te nemen en te blijven inspelen op de verwachtingen van shoppers, om een optimale e-commerce ervaring te creëren.
Succesvol internationaal uitbreiden? Het begint allemaal bij de lokale verschillen in bezorgvoorkeuren. Want wat in één land als een ideale vervoersoplossing werkt, hoeft niet per se te matchen met de verwachtingen van shoppers in een andere regio. Gelukkig kun je hiervoor het E-commerce DeliveryCompass rapport van Sendcloud gebruiken, deze kan je helpen om jouw potentiële klanten beter leren kennen. Als je jouw nieuwe klant in beeld hebt is het slim om een samenwerking te starten met de juiste partner. Zo kan je bijvoorbeeld een snellere levering beloven aan jouw internationale klanten of kun je betere tarieven onderhandelen door elkaars netwerk te gebruiken.
2. Jouw potentiële klanten zijn flexibel en sympathiek.
Met de snelle groei van de e-commerce industrie, is het belangrijker dan ooit om aan de verwachtingen van je klanten te voldoen. En een van de belangrijkste verwachtingen is de bezorging. Dat is waarom we sterk geloven dat een soepele en efficiënte bezorging erg belangrijk is. Of het nu gaat om een voorkeur voor vervoerder of bezorgoptie, als leverancier moet je ervoor zorgen dat je klanten het product ontvangen zonder problemen.
Wanneer er iets misgaat met de bezorging, is het belangrijk om jouw klanten proactief op de hoogte te houden en ze gerust te stellen. Door hen te laten weten dat dit niet iets is wat vaker voorkomt en door hen de juiste service te bieden, benadruk je je verantwoordelijkheid en professionaliteit als leverancier.
Sendcloud geeft als tip om niet alles in te zetten op slechts één vervoerder. Hierbij kan verzendsoftware je helpen met tools en API’s om meerdere vervoerders aan je verkoopkanalen te koppelen en jouw klanten automatisch op de hoogte te houden van de bezorgstatus. Zo voldoe je aan de verwachtingen van je klanten, verhoog je de conversie en word jij de held van de pakketbezorging!
3. Bezorging moet innoveren
We snappen dat het soms een uitdaging is om tegelijkertijd aan beide verwachtingen van klanten te voldoen: snelle bezorging en milieuvriendelijke opties. Hoe kan je die balans opzoeken? Wij geloven, net als Sendcloud, in de combinatie van duurzaamheid en efficiëntie. Daarom is het bieden van meerdere bezorgopties niet alleen goed voor je conversie, maar ook voor het milieu. Door naar afhaalpunten en pakketkluizen te bezorgen, kun je een groenere en kosteneffectieve optie bieden aan je klanten, zonder concessies te doen aan de snelheid en kwaliteit van je bezorging.
4. Consumenten verwachten inflatie
De recente financiële crisis en de potentiële inflatie heeft consumenten op scherp gezet. De garantie en zekerheid op een baan neemt in veel sectoren af, dit helpt ook zeker niet mee. Dit geldt ook voor de verwachtingen rondom verzendkosten, die waarschijnlijk zullen stijgen. Het is belangrijk om op deze zorgen in te spelen en duidelijkheid te bieden aan je klanten.
Hou je bedrijf voorbereid op stijgende verzendkosten en wees hier open en transparant in tegenover je klanten. De hele markt en alle vervoerders verhogen of hebben hun prijzen al verhoogd. Flexibiliteit is de sleutel om hier op in te spelen en de juiste strategie voor het nieuwe jaar uit te zetten.
What's next?
In de wereld van e-commerce is er altijd beweging en verandering. Als ondernemer is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de verwachtingen van consumenten en de impact van economische ontwikkelingen. Door het implementeren van diverse bezorgopties en proactief te communiceren over veranderingen, kun je het vertrouwen van je klanten winnen en de conversie verhogen. Het nastreven van de juiste balans is cruciaal in het realiseren van een succesvolle en duurzame bedrijfsstrategie.
Wil je na het lezen van deze vier inzichten nog dieper in het E-commerce Delivery Compass rapport van Sendcloud duiken? Dat kan helemaal gratis via deze link.