L' Atelier du Champagne
Wat hij aantrof was passie voor een product en een goed idee. Maar, geen potentiële koper die dat wist of zag. De droom stond stil. Taak voor hem was om, in samenspraak met de originele investeerder, een sprankelende toekomst te creëren voor Champagne in Nederland. En dat is heel aardig aan het lukken.
Champagne in Nederland?
Champagne in Nederland, hoe werkt dat? Was mijn eerste vraag. Wij Nederlanders zijn niet zulke luxebeesten toch? Martijn geeft aan dat in Nederland inderdaad nog veel te winnen valt. Het algemene beeld van Champagne is toch het beeld van Oud en Nieuw met een flesje van de Gall en Gall en een oliebol erbij. “Maar, het is zo’n mooi product”, geeft Martijn aan, “Nederland verdient het om op een andere manier kennis te maken met Champagne.”
En juist daar heeft hij de afgelopen jaren hard aan gewerkt. Onder andere door velen vignerons, zo worden de boeren uit de Champagne streek genoemd, te bezoeken. Naast het proeven van hun champagnes, zijn hun verhalen even interessant. De boeren zijn de kleinere producenten van de streek en zijn veel meer hun eigen merken gaan maken in plaats van hun druiven te verkopen aan de grotere ‘huizen’. Op deze manier voegden ze 34 nieuwe vignerons aan hun import catalogus toe, die samen zorgen voor meer dan 600 soorten champagne. Champagnes waar ze dus ook veel over kunnen vertellen. Een ander belangrijk onderdeel voor meer bekendheid rondom champagne zijn restaurants en chef koks. Champagne kan op heel veel manieren bij eten passen. Het is namelijk ook ‘gewoon’ wijn en er bestaan veel verschillende soorten. Inmiddels bedienen ze al heel wat restaurants met hun pareltjes.
Met inzet kwam groei
Alle energie die Martijn en zijn team in L’atelier du Champagne hadden gestoken, begon echt zijn vruchten af te werpen. Hun afzet en omzet waren aan het groeien. En juist dan kom je erachter dat je bedrijf niet meer ingericht is voor wat je wilt doen en nog wilt bereiken. Hun strategie was tweeledig geweest, namelijk inzet op consumenten (B2C) én inzet op restaurants (B2B), maar nu dat begon te lopen was de toenmalige website niet meer adequaat. Een goed voorbeeld hiervan zijn de productprijzen. Productprijzen zijn voor consumenten anders dan voor bedrijven. Bij consumenten ben je verplicht om de prijzen inclusief BTW te laten zien, maar bedrijven willen de prijs exclusief BTW. Maar ook, je wilt dat je in een inlogomgeving bestellingen kunt doen, facturen kunt inzien, etc. Het was niet meer professioneel om 1 website te hebben. Eigenlijk moest er een website bij, een B2B website. Lightspeed verwees Martijn naar Duxly voor Multishop en de ProductSync. Applicaties die hem zouden helpen met de professionaliseringsslag.
Ondernemen op de groei; toekomst kijken
En dan komt het ondernemen om de hoek kijken. Je moet investeringen doen die niet direct met je product te maken hebben. Zeker met een externe investeerder zul je een goed plan moeten hebben. Kun je de groei en inkomsten bewerkstelligen die de investeringen rechtvaardigen? Alle tekenen wezen erop dat ze goud in handen hadden, maar je moet dat wel nog waarmaken. Martijn geeft aan: “Een investering is altijd spannend, maar ik heb echt geleerd dat ondernemen vooruit kijken is en op de groei dingen doen.”
Martijn vertelt me over een labelprinter die hij kocht om de vele dozen die ze verstuurden naar klanten te labelen. Dan hoefde dat niet meer met de hand. Hij kocht een printer voor dat moment. Een kleintje. Een half jaar later was deze alweer te klein en moest hij er een tweede bijkopen, of een grotere. Jammer. Hij geeft aan: “Te voorzichtig zijn kan je geld en klanten kosten.” L’atelier kreeg het budget voor de professionalisering en dus konden wij aan de slag.
Multishop
Multishop kon ervoor zorgen dat L’atelier du Champagne binnen het Lightspeed-systeem ging werken met twee verschillende websites, gekoppeld aan 1 retailpunt met de gezamenlijke voorraad. Met de multishop verdween het probleem van de verschillende behoeften en wensen tussen hun consumenten en zakelijke klanten als sneeuw voor de zon, zoals hierboven uitgelegd. Zakelijke klanten kregen een site met inlog, eigen prijzen en eventuele horeca-aanbiedingen. Consumenten kregen een eigen site, gericht op hun behoeften. En bij elke bestelling, van welke site dan ook, werd deze automatisch en real-time gesynchroniseerd met de voorraad. Een dergelijke aanpassing levert enorm veel op. Voor de klanttevredenheid, maar ook voor je eigen tijd en rust. Automatisering levert tijdswinst op, maar ook rust, want alles draait lekker op de achtergrond.
Er was nog iets wat te automatiseren was. En belangrijk voor het runnen van meerdere websites. Namelijk dat je je overeenkomstige content voor de websites maar 1 keer hoeft te maken. Handig vond ook Martijn en dus installeerden wij ook Productsync voor L’atelier du Champagne.
Productsync
Productsync zorgt er dus voor dat je maar 1 keer content hoeft te maken of up te loaden. Met content bedoelen we bijvoorbeeld plaatjes, productomschrijvingen, prijzen, blogs, productdetails etc. Als Martijn nu champagnes toevoegt aan zijn inventaris, dan hoeft hij deze maar 1 maal te maken. Hij maakt deze op zijn bronsite en productsync zorgt ervoor dat alles wat hij gesynchroniseerd wil hebben, wordt gesynchroniseerd. Ook best prettig.
Samenwerking met Duxly
Wij vragen Martijn nog hoe hij het hele proces met ons ervaren heeft. Hij geeft aan:
“de samenwerking was prettig en professioneel. Ze hebben eerst goed naar onze uitdagingen gekeken, en toen een oplossing bedacht. De synchronisatie van de 2 websites was geen gemakkelijke klus, met heel veel varianten van data die wel of juist niet gesynchroniseerd dienden te worden. Dat ging heel goed. Ze nemen initiatief en kijken vooruit, precies wat we nodig hadden. De communicatie verloopt goed, we werden op de hoogte gehouden van alle vorderingen.”
Ook de intercom (communicatietool/chat) op de website is een groot succes. “Het heeft ons heel veel klanten opgeleverd. Veel mensen hebben een korte kleine vraag, als je die meteen kan oplossen, dan zitten ze nog in de actie en verkoop je meer.”
Wat betreft je e-commerce sta je met Duxly vooraan in de rij. Innovatie en vooruitkijken is wat wij doen. Wij durven wel te zeggen dat wij een van de meest vooruitstrevende partners van Lightspeed zijn. Ondernemen is vooruit kijken.
L' Atelier du Champagne heeft tegenwoordig boutique in het centrum van A’dam. In het souterrain onder de boutique aan het Rokin bevindt zich de knusse bar, waar we champagne per glas of fles schenken.