Succesvol verkopen op bol.com
Je wilt beginnen met verkopen via bol.com. Maar waar moet je beginnen?
Het aanmelden bij bol.com
Het spreekt redelijk voor zich. Zorg eerst voor een KVK-nummer, anders kan je je niet aanmelden. Bol.com begeleidt je dan door een aantal verificatie stappen en geeft je daarna toegang tot hun zakelijke inlog. Bij bol.com noemen ze dit een bol.com verkoopaccount.
Nu kun je al starten met het verkopen van jouw producten.
TIP: Mocht het onverhoopt niet lukken om alle stappen van de verificatie te doorlopen dan kun je bol.com altijd om hulp vragen. Bol.com heeft een goede supportafdeling. Ze nemen de tijd voor je en lopen desnoods het gehele proces met je door. Mocht je er nog steeds niet uitkomen of wil je deze stap juist uitbesteden, neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder.
Hoe koppel je jouw webshop aanbod?
Er zijn twee manieren om je aanbod te koppelen aan je bol.com account. Je kunt je producten handmatig toevoegen of via een koppelprogramma, ook wel aggregator genoemd. Welke manier geschikt is voor jou, hangt af van hoeveel producten je gaat verkopen via bol.com. Bij een beperkt aantal producten adviseren wij om deze handmatig toe te voegen. Dit kost wat tijd, maar je bespaart geld voor de diensten van een aggregator zoals Channable of EffectConnect. Wil je een groot aantal producten gaan verkopen, raden wij aan om wel een dergelijke dienst te gebruiken. Je zorgt dan voor een volledig geautomatiseerde koppeling tussen jouw webshop en bol.com. Jouw aanbod is dan altijd actueel, zowel op content als op prijzen en voorraad. Dit scheelt je veel tijd. Tijd die je in jouw webshop kan steken en automatisch dus ook in je bol.com verkoop. De eerste stap naar maximale omzet. TIP: Wil jij Effect Connect tegen een competitief tarief? Wij helpen je graag met het verkopen via bol.com. Wanneer je unieke producten verkoopt, zoals in het voorbeeld van BEUK meubels, zul je de specificaties en aanvullende informatie van je individuele producten moeten invullen. Dit is vereiste informatie, en zorgt ervoor dat jouw producten goed, mooi en effectief op bol.com komen te staan. Denk hierbij aan plaatjes, omschrijvingen, attributen en unieke specificaties.
Dit geldt niet als je producten verkoopt die bol.com al kent, bestaand aanbod zoals we dat noemen. In dit geval zorgt bol.com voor al deze informatie.
Je kunt deze informatie, net als in de stap hierboven, handmatig of via een aggregator toevoegen. Ook hier geldt weer; heb je een klein of groot aanbod?
Ongeacht je keuze, handmatig of via een programma, realiseer je dat je tijd moet steken in de koppeling met bol.com. Om goed gevonden te worden en maximaal resultaat te behalen, zul je jouw producten moeten categoriseren op de bol.com manier. Anders gezegd, jouw webshop taal moet je naar de bol.com taal omzetten. Hier moet je echt even goed voor gaan zitten.
Eindelijk live bij bol.com
Je hebt nu alles klaar staan om goed live te gaan. Bol.com heeft al jouw productinformatie verwerkt op hun site, jouw verkoopprijzen online gezet en de voorraadstanden in hun systeem verwerkt. Je hoeft nu enkel nog te bepalen welke producten je wel of niet wilt verkopen. Het kan zijn dat je sommige merken niet via bol.com mag verkopen. Wellicht omdat de fabrikant dit niet goed vindt, of dat bol.com vindt dat je geen competitief aanbod hebt vergeleken met andere verkopers.
Nu kun je live! Spannend, miljoenen klanten kunnen nu je producten zien en kopen.
Families en varianten koppelen
Nu alles live staat kun je verder met het opbouwen van je account. Een mooie volgende stap is het maken van koppelingen tussen je verschillende producten op maat, afmeting en/of kleur. Bijvoorbeeld, je hebt een T-shirt in zes verschillende kleuren, dan kan je deze bij bol.com redelijk snel en makkelijk aan elkaar koppelen.
Dit heeft veel voordelen. Het levert gemak op voor de consument. Je kunt namelijk op de pagina van het witte T-shirt, ook direct de vijf andere kleuren T-shirts zien. Dit gemak voor de consument aan de ene kant levert voor jou een kans op meer verkopen (lees; conversie) aan de andere kant. En nog een mooie bijkomstigheid, als je op één van die zes T-shirts een goeie review krijgt, dan is deze ook meteen zichtbaar bij de andere gekoppelde producten.
Het koppelen van al je families en varianten is opnieuw een tijdrovende klus. Maar ook weer echt waardevol.
TIP: Heb je niet de tijd om al je producten goed te koppelen? Start dan met de producten waar je de meeste omzet mee genereert. Breidt het stapje voor stapje uit. Of neem eens contact met ons op, dan helpen we je hierbij.